Lantbruk | Skogsbruk | Övrigt
Sök i forumet:
FörfattareFrågaDatum
NybörjareBra att läsa om jordbruk?

Hej!

Jag tänkte kolla ifall ni har några tips på tex hemsidor eller böcker man kan läsa för att få lite bättre insikt i jordbruk, allt från plöjning till skörd, det är lite svårt att få någon direkt info av att läsa på forum då det ofta sägs olika  från person till person.

Jag har ingen åkermark själv, men det är ett stort intresse och jag hoppas på att kunna köpa mig en liten gård i framtiden.  :)  
2011-10-11 00:08
FörfattareSvarDatum
Pellemania Sv: Bra att läsa om jordbruk?

1)Skaffa dig behörighet för adekvat utbildning
2) Studera till ex agronom, (k)lantmästare, agrotekniker, gårdsmästare...
3) Fullfölj utbildingen
4) Sök jobb
5) Se till att sköta ditt jobb så du får möjlighet att praktisera ditt intresse
6) Speku lera samtidigt så du blir RIK därefter kan du köpa en gård och allt som behövs i inventarieväg mm. 
7) Ett enklare alternativ är att arrendera en gård och bara fixa fram kapital för inventarier, arrende mm. Det allra enklaste är att gifta in dig i n ågon adelssläkt eller liknande.
8) Du kan söka startstöd och få 200.000 från LST.
LYCKA TILL. Det krävs mycket arbete för att lyckas men det är rolligt (för det mesta).
Mvh Pellemania  
2011-10-11 08:20
Nybörjare Sv: Bra att läsa om jordbruk?

Hej!

Jag tänkte mig mer om det går att läsa sig till information i någon typ av bok eller hemsida mer som en "manual" 

Nu är det så att jag mest har ett intresse och om det nu ens kommer bli sant är ju en annan grej hehe. 

Jag har arbetat  en del med att köra traktor tidigare så den delen av ett jordbruk är jag rätt haj på men jag har ju inte kunskapen bakom om när och varför man kör vissa redskap t.ex 

Menar inte på något sätt att jag kommer köpa mig en gård utan någon kunskap bako m :) 

Finns väldigt mycket intressant att läsa på denna sidan iaf! :)

Mvh Nybörjare  
2011-10-11 14:04
Egon Sv: Bra att läsa om jordbruk?

På denna sidan kan du lära dig i princip allt om lantbruk och maskiner som är värt att veta. Du kan lära dig dubbelt så mycket på Lantbruksnet som på agronomutbildningen exempelvis. Jag undrar hur gör du för att få in ditt inlägg två gånger 
2011-10-11 14:24
Nybörjare Sv: Bra att läsa om jordbruk?

Ja här finns mycket att lära sig :) 

Jadu jag slant på touchpaden och det råkade bli dubbla inlägg, ber om ursäkt för det :)  
2011-10-11 18:22
Hajl Sv: Bra att läsa om jordbruk?

Tror du skulle ha glädje av boken "Ekologiskt lantbruk odling och djurhållning"
av Inger Källander/Elisabeth Ögren
Den är en praktisk handledning i hur man bedriver ekologisk produktion av grödor, mjölk, kött och ägg samt hur man når marknaden oc h får ekonomi i produktionen.

Finns så stora vinster i att veta mer om grunderna inom det ämne man intresserar sig för, blir lättare att förstå mer moderna metoder sedan.Inom småbruk har man inte alltid råd med de nyaste maskinerna etc. så det är  bra att veta hur man kan klara sig utan dem, sen blir det klart en stor bonus när man kan skaffa/låna en del av dem efter hand.

En bok som är en klassiker och lite av en "bibel" är John Seymours "självhushållning". Den startade mitt intresse  och många andras (som TV-bonden Frank från "Hundra procent bonde", om du sett det programmet). 

Förstår att du inte frågar specifikt efter självhushållning eller ekologiska metoder men börjar man från början får allt en mer genuin innebörd och b lir lättare att förstå (tycker jag).  
2011-10-26 11:53
Egon Sv: Bra att läsa om jordbruk?

Se upp Nybörjare för vänsterkrafter som försöker inbilla dig att du ska odla "ekologiskt" all odling är ekologiskt utom den som sker i laboratorium. Jag har alltid odlat ekologiskt och jag använder toppmoderna växtskyddsmedel för att döda ogräs, in sekter och svampar. Gödsel tillförs både stallgödsel och mineralgödsel på detta sätt uppnår man hög kvalitet och man får en hög skörd med låg energianvändning vilket ger minsta möjliga miljöpåverkan  
2011-10-26 15:21
eko-mulan Sv: Bra att läsa om jordbruk?

självklart skall du köra ekologist, själv har jag både sprättkor och sprätthöns, samt majs som sprätter av sig själva, för att inta tala om mina sprättgrisar. 
2011-10-26 18:02
Kravodlaren Nils Sv: Bra att läsa om jordbruk?

Ekologiskt är mest skit men jag får lite bättre betalt åtminstonde men Kravs kontrollanter är värre än Stasi. Men jag har ett bra samarbete med min ekologiska granne som gör som jag och ogrässprutar på natten när ingen ser. 
2011-10-26 20:00
Nutdeesty Sv: Bra att läsa om jordbruk?

 
 
www.icamtech.net 
2013-09-07 07:40
kallebanankula Sv: Bra att läsa om jordbruk?

Nu fattar jag. Du frågar specifikt efter läromedel och böcker som lätt sammanfattar hur man tar rätt beslut som bonde, i vilken ordning saker o ting sker, vad man behöver för utrustning, vadolika termer betyder och allmänna tips och råd inom ämnet Jo rdbruk, redskap och maskiner.

Med detta kan jag inte hjälpa dig. Jag är busschaufför.  
2016-10-25 15:39
Skriv svar
Namn:
Meddelande:
Ange summan av 1+1:  (spamskydd)
Startsida | Avancerad sökning | Regler | Gå till lantbruksnet.se
Här kan du ställa frågor, om allt som har med lantbruk och skogsbruk att göra och få svar av andra läsare.
OBS! Endast ämnen som har anknytning till lantbruk och skogsbruk.