Lantbruk | Skogsbruk | Övrigt
Sök i forumet:
FörfattareFrågaDatum
Åkemoms lös

Är det till nackdel att köpa beg traktor utan moms och ha i jordbruket. 
2011-09-28 20:41
FörfattareSvarDatum
Pellemania Sv: moms lös

Vad är det för nackdel. Du slipper ligga ute med momsen. När du säljer den så blir det ingen moms på priset. Du skriver av den som vanligt. Är du osäker, prata med din redovisningskonsult. 
2011-09-29 11:59
Greger Sv: moms lös

Köper du den så får du inte dra av moms på Reservdelar eller dieseln du använder i traktorn. 
2011-09-29 22:25
MacGreger Sv: moms lös

Det går bra att lyfta momsen på kostnader som gäller maskin som köpts av ej momsregistrerad säljare. Men själva maskinens kostnad hamnar med hela beloppet på avskrivningsplan 
2011-09-30 09:00
Åke Sv: moms lös

Om jag nu inte kan dra av någon moms när jag nu inte betalar någon moms förstår jag, men disel måste jag väl få dra av? Den fungerar ju som vilken jordbrukstraktor som helst. Förre ägaren blev privatperson för han sålde jordbruket och traktorn blev k var.  
2011-10-01 19:14
MacGreger Sv: moms lös

Givetvis får du det som jag skrev ovan! 
2011-10-01 20:04
Åke Sv: moms lös

Tack för upplysningen MacGreger, tyvärr är det många som svarar men inte vet i detta forum. 
2011-10-02 12:32
Pellemania Sv: moms lös

Av ditt svar att dömma, Åke förstår jag helt plötsligt din fråga! Vem är många, Greger kanske? Lita aldrig på svar från Lantbruksnet. Det är bättre att kolla med din konsult. Vad ska du köpa för traktor förresten. Det är väl inte en Nuffield. 
2011-10-02 17:18
Åke Sv: moms lös

ang;lantbruksforum.
Du ser det är inte lätt om man läser forumet här inte alltid rätt svar. Momsen löste sig säljarn moms rega sig igen för att det skulle bli rätt. En Valmet.







 
2011-11-27 21:20
Skriv svar
Namn:
Meddelande:
Ange summan av 1+1:  (spamskydd)
Startsida | Avancerad sökning | Regler | Gå till lantbruksnet.se
Här kan du ställa frågor, om allt som har med lantbruk och skogsbruk att göra och få svar av andra läsare.
OBS! Endast ämnen som har anknytning till lantbruk och skogsbruk.