Lantbruk | Skogsbruk | Övrigt
Sök i forumet:
FörfattareFrågaDatum
Grävarn #1.Dieselelverk....

Hej "KO"-llegor!
Har hittat ett elverk som jag tycker verkar vara bra. Skall bara driva boningshuset. Det ger 4,8kW och har en dieselmotor på 10 hk. Har inte sett det i verkligheten, bara på bild på nätet. 

Startas med snöre....det borde la gå  ganska tungt? Eller vad tror ni???

MVH//Grävarn#1.   
2007-09-07 09:43
FörfattareSvarDatum
Nonne Sv: Dieselelverk....

Har ett dieselverk på 4,5 kw med både elstart o startsnöre, men att starta det med snöret är helt omöjligt när du stänger dekomprissionsventilen är det tvärstopp.Köp med elstart tycker jag
.
 
2007-09-07 09:43
Fille Sv: Dieselelverk....

Hej, Om det är ett sådant elverk som jag tänker på, 1cyl diesel 4,8kva.
Köp det inte, var med och förmedlade 4st sådana efter stormen Gudrun alla krånglade på ett eller annat vis, tex: vevstake av, generator kass, dålig kvalitet på spänningen mm mm.  Dessa elverk säljs med olika färger men i grunden är det samma kines verk.
Lägg till lite pengar och köp något med kvalitet. Tex med Honda motor.
4,8kva är lite lite för att driva huset.
Jag har ett på 8kva, (S8000 THHPI) kör vatten pump belysnin g, 
c-pumpar, pannan, TV.(Diskmaskin) men även i den storleken märks det när kaffebryggaren slås på.
En sak är säker, jag vill aldrig bli utan elverk. tryggt att ha ståendes tills nästa gång det blåser.

Kolla elverk på: tex: http://www.drift-und erhall.se/ 

Lycka till // Fille   
2007-09-07 09:43
mula Sv: Dieselelverk....

tänk på att du förmodligen skall starta elverket under de sämsta förhållandena, kallt, mörk, fuktigt och lite uppstressat. köp ett med elstart och testkör det en gång i månaden. mvh mulåsnan 
 
2007-09-07 09:44
Armstarke Sv: Dieselelverk....

Om man kan dra igång en 35 hästars tändkulemotor för hand (det är inte lätt, men det går) så borde det inte vara några problem att skrämma liv i en 10 hästars diesel med snöre. Men man får ta i lite.
Man startar ju med lätthet en åttahästars gräskli ppare, en femhästars jordfräs och en motorsåg med ungefär samma effekt. De är bensinare, men ändå.   
2007-09-07 09:44
Ingvar1 Sv: Dieselelverk....

Jag startar lätt min 45 hk Nuffield diesel med vev så det är bara ni som är klena 
 
2007-09-07 09:44
Martin Sv: Dieselelverk....

Hej!

Sitter själv och ska försöka dimensioner ett bensinelverk till huset med 1,5 kW 3-fas vattenpump, vedpanna belysning mm. Det avgörande är hur många gånger som man ska multiplicera vattenpumpens märkeffekt med, har hört allt från 2,5 till 7 gå nger! Går det att räkna fram eller mäta, tips?

Tittar på GEKOs elverk från Gelins i Skara, de verkar vara seriösa.

Fille: vad för vattenpump har du? Hur stor effekt?

Mvh

Martin

  
2008-11-26 17:40
Peter Sv: Dieselelverk....

Köpte ett efter Gudrun, funkar bra, orkar med trefas vattenpump en platta på spisen och belysning.Har för mig att det är på 7,5 KW . Det var väl startströmmen på pumpen som var det kluriga har jag  för mig. Har för mig att pumpen var på 1,5 KW om jag  inte missminner mig. Kan kolla detta om intresse finnes.    
2010-10-29 22:07
Michel Sv: Dieselelverk....

lån erbjuda
erbjudande om utlåning pengar till någon person i behov av en summa pengar av 40.000 SEK till 7.000.000 SEK.
Kontakta mig om du är i nöd.
E-post: bernardmichel925@gmail.com 
2016-09-13 17:15
Skriv svar
Namn:
Meddelande:
Ange summan av 1+1:  (spamskydd)
Startsida | Avancerad sökning | Regler | Gå till lantbruksnet.se
Här kan du ställa frågor, om allt som har med lantbruk och skogsbruk att göra och få svar av andra läsare.
OBS! Endast ämnen som har anknytning till lantbruk och skogsbruk.