Lantbruk | Skogsbruk | Övrigt
Sök i forumet:
FörfattareFrågaDatum
KattisHör gör man ett stampat jordgolv?

Jag håller på att bygga en ligghall för mina alpackor och vill ha ett stampat jordgolv. Stallet byggs på en väl dränerad hårdgjord yta med grus. Kan jag  bara fylla på med jord? Vilken sorts jord bör jag använda? (så den inte blir dammig som tex torv strö som torkar kan bli), Bör jag kanske ha en vägduk mellan gruset och jorden? Tanken är att det ska isolera mot kyla och väta, men släppa igenom urin.  
2011-08-07 23:03
FörfattareSvarDatum
bonde Sv: Hör gör man ett stampat jordgolv?

kolla först med länstyrelsen vad som gäller.du kan få en kontroll, och dömmas till böter om det inte är rätt .sraffet är 5% på gårdsstödet.jag tror det skall vara armerad vattenfast betong som är tät till urinen. 
2011-08-08 06:24
Pelleman Sv: Hör gör man ett stampat jordgolv?

Varför ska du ha jordgolv, blir det inte lite kladdigt och svårt att gödsla ut? Kan inte så mycket om Alpackor men Pelleman rekommenderar istället ett bärlager som botten med halm på. Brukar gå bra i de flesta komuner för t ex får (om man nu kan jämf öra Alpackor med får) det blir ju inte så mycket urin och det som blir tas till största delen upp av ströbädden (om du sköter den dvs). Sedan är det inte LST du ska kolla med utan det är kommunen som sköter tillsyn av miljöskyddet.  
2011-08-09 16:55
Katarina Sv: Hör gör man ett stampat jordgolv?

Tanken är att jordgolvet ska isolera mot kyla men ändå släppa igenom urin. Är det ordentligt packat borde det vara lätt att gödsla ut – alpackor har den goda vanan att lägga allt på ett ställe. Då blir det ju möjligen blött där, men borde ju hålla si g torrt med tanke på golvets genomsläpplighet och dräneringen under och med ordentligt med halm på.

Men jag undrar vilken jord som passar bäst – som förblir lite genomsläpplig, isolerar men inte dammar så mycket.

Jag kollade med miljöskyddet fö r 1,5 år sedan och de verkade inte ha invändningar. Då, i alla fall...  
2011-08-12 19:48
Pelleman Sv: Hör gör man ett stampat jordgolv?

Tror att det ändå blir bättre med grus. Halmen isolerar mot kyla (om du har tillräckligt dvs). Vad ska du gödsla ut med? Vet av egen erfarenhet att mindre maskiner har en förmåga att gräva ner sig i grus och misstänker att det blir värre med jord. An nars finns det något som heter merox, googla. Billigare än betong men det beror på var du bor.

En tanke, är det en nybyggnad eller befintlig. Ett vindskydd är ju bara att ställa på grässvålen och strö upp med halm. Kolla på denna förträffliga port al efter flyttbara vindskydd. Då slipper du packa och hålla på med dins jordfunderingar.
Så filosoferar Pelleman.  
2011-08-13 17:15
Katarina Sv: Hör gör man ett stampat jordgolv?

Tack Pelleman, du har gett mig lite att fundera på. Jag har ju rdan grus där, så jag kanske bara borde fylla upp med halm....får snoka på den där meroxen 
2011-08-13 17:36
Skriv svar
Namn:
Meddelande:
Ange summan av 1+1:  (spamskydd)
Startsida | Avancerad sökning | Regler | Gå till lantbruksnet.se
Här kan du ställa frågor, om allt som har med lantbruk och skogsbruk att göra och få svar av andra läsare.
OBS! Endast ämnen som har anknytning till lantbruk och skogsbruk.