Lantbruk | Skogsbruk | Övrigt
Sök i forumet:
FörfattareFrågaDatum
Stefan BågenfeltFarendlose 165 Trumslåtter

Hej Jag har en Farendlose jag gärna vill få fart på igen. Lagren i trummorna sviker och jag undrar om det finns reservdelar, ritning, skisser eller någon person som gjort denna operation och kan dela med sig av kunskapen att ta ur axlarna och byta la ger på enklaste sätt. All typ av information mottages med glädje. Jag har tagit loss trummorna men står och funderar om det inte är lättast att ta fram rondellen och dela dessa i två bitar för att komma åt lagren.. Finns det ett mer "riktigt" sätt  att göra detta på?
En annan tanke är att sätta dit trummor av annat märke som existerar med reservdelar.. så, om någon har två sjysta trummor till ett vettigt pris..? Ring 070-6555800  
2011-06-18 00:21
FörfattareSvarDatum
Gösta Sv: Farendlose 165 Trumslåtter

Hej Stefan!.Reservdelar hos Ystadmaskiner 0411-13950. Räkna med 
mkt arbete. Uner tallriken finns ett stort hål därinne en klämma måste lossas.samt tillika ett rörstift slås ut med 0.5 lpång dorn kanske 12 mm.
På ovansidan äe en låsring som tas bor t. Nu skall det gå att slå ut trumaxeln
underifrån. trumman måste vara losstagen från stativet.Skippa vinkelslipen.
Lycka till .  
2011-06-18 20:29
Stefan Sv: Farendlose 165 Trumslåtter

Tack Gösta! Jag sätter verktygen i den nu. Ska försöka enl. din förklaring.
Mycket rost lär bli ett problem kanske. Speciellt med sprintar.. 
2011-07-27 01:15
RITNING/MANUAL etc. Sv: Farendlose 165 Trumslåtter

Då var den reparerad. Då började jag fundera över om det kanske går att få tag i någon dokumentation om dessa trummslåttrar? Användarmanual. skisser, vad som helst. Finns där någon som kan ha en kopia eller orginal, datafil Pdf eller bara låna ut som  jag kan kopiera? Jag skulle tycka det vore mycket kul att ha detta nu då jag har renoverat apparaten..  
2011-08-10 12:14
Skriv svar
Namn:
Meddelande:
Ange summan av 1+1:  (spamskydd)
Startsida | Avancerad sökning | Regler | Gå till lantbruksnet.se
Här kan du ställa frågor, om allt som har med lantbruk och skogsbruk att göra och få svar av andra läsare.
OBS! Endast ämnen som har anknytning till lantbruk och skogsbruk.