Lantbruk | Skogsbruk | Övrigt
Sök i forumet:
FörfattareFrågaDatum
PatrickGår det att återbilda en liten skogbruksfastighet

När vi köpte vår fastighet i Västerbotten, ett litet hus, stall/gammal ladugård, garage och en liten gäststuga, så fanns det ett skogsskifte om ca 15hektar till fastigheten. Vi insåg att priset dock var på tok för högt eftersom marken var rensad på a ll växtlighet av värde. Vi kom då överens om ett humanare pris samt att säljarna då skulle stycka bort skogsskiftet vilket fördes in till deras fastighet. Kontentan blev då naturligtvis att vår fastighet taxerades om som en bostadsfastighet med mindr e djurhållning.

I dag 2 år senare så önskar jag (liksom då)att jag hade ett litet skogsskifte till min fastighet. När jag fick nys om ett litet skifte som skulle säljas i byn tog jag kontakt med Lantmäteriet som då påtalade att det inte skulle gå  att få ett sådan del tillförd till min fastighet utan det enda som skulle vara möjligt var att jag skulle kunna tillföra ett mindre vedskifte (ett par hektar) om jag hittade någon som var villig att sälja detta och att det var angränsande till min fa stighet.

Är det någon som vet om det finns någon väg för mig i dag att återfå en liten skogsbruksenhet av min fastighet om inte skiftet ligger direkt angränsande?

(Det är lätt att vara efterklok tyvärr...)

/Patrick  
2011-05-18 21:56
FörfattareSvarDatum
bonde Sv: Går det att återbilda en liten skogbruksfastighet

 NEJ, men sälj ,och köp en fastighet med skog.Har själv råkat ut för det samma. Jag köpte marken och hästägaren köpte husen och 2ha.Sedan byte hästgården ägare några gånger.Och helt plöstligt ville de köpa tillbaka 10ha.nej det går inte sa jag.Köp en  ny gård.  
2011-05-21 06:28
Skriv svar
Namn:
Meddelande:
Ange summan av 1+1:  (spamskydd)
Startsida | Avancerad sökning | Regler | Gå till lantbruksnet.se
Här kan du ställa frågor, om allt som har med lantbruk och skogsbruk att göra och få svar av andra läsare.
OBS! Endast ämnen som har anknytning till lantbruk och skogsbruk.