Lantbruk | Skogsbruk | Övrigt
Sök i forumet:
FörfattareFrågaDatum
charlottatimmer

ska renovera min ladugård byta klädsel brädor.har hört att man ska spika upp brädorna så årsringarnas böjning ska vara inåt stämmer detta eller är det bara någon som skojar med mig ? 
2011-04-01 08:48
FörfattareSvarDatum
fråga gud Sv: timmer

det är bara gud som vet, om gud vill. 
2011-04-01 10:11
John Stock Sv: timmer

Den ohyvlade sidan ska vara utåt! årsringarna är hur som helst. Ska du limma ihop en bordskiva däremot då vänder man varannan bräda upp och varanan med kärnan ner 
2011-04-01 11:20
Skogsola Sv: timmer

 Kärnsidan ska vara utåt. Vilket innebär att om man köper hyvlat virke så är varannan bräda felvänd. Eftersom det först sågas till plank, sen hyvlas på fyra sidor och sen klyvs i en bandsåg. 
2011-04-01 15:11
John Stock Sv: timmer

Du snackar skit, den ohyvlade sidan måste vara utåt oavsett var kärnan är! 
2011-04-02 13:18
Skogsola Sv: timmer

 Den ohyvlade sidan ska förstås var utåt. Men tokeriet att använda hyvlat virke gör att kärnan kommer fel. 
2011-04-05 07:23
John Stock Sv: timmer

Var köper du helt ohyvlade klädselbräder? 
2011-04-05 09:04
Skogsola Sv: timmer

http://smasagarna.se/hitta-leverantorer/ 
2011-04-05 17:12
charlotta Sv: timmer

tack för alla bra svar då va de lite sanning i va jag hört .nu ska jag börja grund måla bräderna för det ska man väl göra innan man spikar upp dom ? 
2011-04-09 08:04
John Sv: timmer

Ska det vara klassiskt falurött (slamfärg) ska du inte grundmåla, då målar man första gången med falurödfärg med 15% vatten och andra gången när brädorna är uppspikade med outspädd färg. Slamfärgen från Falu finns även i annan kulör än röd nuförtiden .

 Gillar man att skrapa färg om sådär 8-10 år så målar man med oljefärg och då ska man absolut måla först med en grundfärg. Före grundfärgen ska man dock grundolja annars håller det inte ens fem år. Själv använder jag bara oljefärg på portar och  dörrar där man vill ha en annan kulör.

Latexfärg och liknande använder man inte alls om man ska ha kvar byggnaden i sin ägo under längre tid. Däremot är dessa färger fantastiska till penselrenovering av hus inför försäljning. De täcker otroligt b ra och man kan måla på ruttna brädor med snyggt resultat.  
2011-04-09 13:02
charlotta Sv: timmer

tack john det ska vara falu rött så det va bra du svara innan jag han börja med grund färg. tack 
2011-04-11 17:13
charlotta Sv: timmer

ja nu har jag lite frågor om min renovering har fått lite olika bud hur man spikar brädorna .påstående nummer ett .under brädan spikas med ett spik i mtten . över lapps brädan spikas med två spik ett vid var sida. påstående nummer två . underbrädan s pikas  med två spik ett vid varje sida . överlapps brädan spikas med ett spik i mitten .jag tror båda är fel . jag vill spika båda brädor med två spik .skynda å svara för jag ska spika hela helgen .glad påsk på er alla  
2011-04-21 15:18
Lasse Sv: timmer

Spika bara spik ä billigt! 
2011-04-21 19:29
Skogsola Sv: timmer

Spika underbrädan i mitten så buktar den sig inte. Den blir ändå spikad på sidorna när överbrädan kommer dit. 
2011-04-25 16:06
Skriv svar
Namn:
Meddelande:
Ange summan av 1+1:  (spamskydd)
Startsida | Avancerad sökning | Regler | Gå till lantbruksnet.se
Här kan du ställa frågor, om allt som har med lantbruk och skogsbruk att göra och få svar av andra läsare.
OBS! Endast ämnen som har anknytning till lantbruk och skogsbruk.