Lantbruk | Skogsbruk | Övrigt
Sök i forumet:
FörfattareFrågaDatum
charliedynamit i borrad brunn för ökat flöde

jag funderar på att sänka ner sprängmedel i botten på min 65 meter djupa borrade brunn och låta laddningen detonera där, syftet är att öka tillrinningen. Någon som provat eller känner till om det fungerar 
2011-03-20 18:25
FörfattareSvarDatum
Ollaren Sv: dynamit i borrad brunn för ökat flöde

Den kommer att rasa och tätas igen 
2011-03-20 20:21
To Sv: dynamit i borrad brunn för ökat flöde

Det kan bli bättre men det e en chansning.
 
2011-03-20 22:18
plutten Sv: dynamit i borrad brunn för ökat flöde

En detonation på det djupet kan få oanade konsekvenser på jordskorpan, risken är det uppstår ett stort hål i marken så att hus och människor sugs ner i hålet så passa dig dj-ligt noga 
2011-03-21 05:53
seg Sv: dynamit i borrad brunn för ökat flöde

Har själv "tryckt" min borra med ca: 10m³ vatten med hjälp av en högtrycksspolbil som enligt företaget som borra brunnen är betydligt säkrare än att spränga. Resultatet blev bra, har inte varit utan vatten sen dess. 
2011-03-21 06:54
bernt Sv: dynamit i borrad brunn för ökat flöde

det bästa är att anlita en firma som blåser en stor gryta i botten på borran .jag har en sådan firma men redaktören tyckte inte om reklam så jag kunnde inte sätta ut mitt firma namn var bor du ? 
2011-03-24 13:10
Boll@n Sv: dynamit i borrad brunn för ökat flöde

En väl anpassad dynamitladdning var ett knep som man tog till förr i GRÄVDA brunnar för att höja vattennivån eller öka flödet från vattenådern.

Alltså inte gångbart i dagens moderna "oljeborrhål"!. 
2011-03-24 23:16
Dynamit Sv: dynamit i borrad brunn för ökat flöde

Dynamit var ett aldeles utmärkt sätt att öka vattenflödet men nu mea är väl vattentryck vanligast 
2011-04-22 07:24
Ollbert Sv: dynamit i borrad brunn för ökat flöde

Vattenflödet ökar mycket mer om du ollar brunnen 
2011-06-10 22:05
Skriv svar
Namn:
Meddelande:
Ange summan av 1+1:  (spamskydd)
Startsida | Avancerad sökning | Regler | Gå till lantbruksnet.se
Här kan du ställa frågor, om allt som har med lantbruk och skogsbruk att göra och få svar av andra läsare.
OBS! Endast ämnen som har anknytning till lantbruk och skogsbruk.