Lantbruk | Skogsbruk | Övrigt
Sök i forumet:
FörfattareFrågaDatum
TröskarnBlir spannmålet rätt invägt?

Detta kansk är ett test om det finns matematiker/fysiker på denna sida(?)
Frågan är följande: Då jag levererar spannmål (traktor med boggiekärra) vägs vid ankomst; framaxelvikt på traktorn, bakaxelvikt på traktorn och sist boggievikten på släpet. Då  lasset lossats sker sedan vägning på samma sätt. Min fråga är nu om skillnaden mellan de sammanlagda vikterna verkligen blir detsamma som lastens vikt?
Eftersom dragkroken sitter bakom bakaxeln, kan ju (i alla fall teoretiskt) framaxeln väga mer ef ter lossning än före (om det nu spelar någon roll). Kan någon bena ut frågan? 
  
2007-09-07 08:41
FörfattareSvarDatum
Åbo Sv: Blir spannmålet rätt invägt?

Det blir allt rätt. Viktförhållandet mellan axlarna kan variera mellan mätningarna, gör inget sålänge du inte har ett roterande moment runt något av axlarna och det har du inte sålänge ekipaget står tryggt på moder jord.
Ta och kolla så ser nog att  framaxeln varit tyngre efter tömning... 

  
2007-09-07 08:42
Pontus Sv: Blir spannmålet rätt invägt?

Om du tar de sammanlagda axelvikterna MED lass (när du kör in) och sedan drar ifrån de sammanlagda axelvikterna UTAN lass (när du kör ut) så får du ut siffran på hur mycket du tömt av. Det är säkerligen så dom mäter.
Ovanstående beräkning tar hänsyn  till att framaxeln mycket väl kan ha högre axeltryck när du kör ut än när du kör in. Det blir rätt ändå. Tänk dig att man kört in hela ekipaget på en lång våg där hela får plats. Eftersom en sådan inte finns (?) väger man varje axel för sig och lägg er ihop. På den långa vågen spelar det ingen roll hur fördelningen mellan axlarna är utan vikten där blir summan av alla axlarna.

När jag var liten fick jag alltid åka med när morfar skulle leverera. Jag förstod på den tiden inte varför, men det v ar mycket viktigt att jag skulle sitta i traktorn när han körde in, men jag fick alltid gå ut. Inte lätt för en femåring att begripa, men nu vet jag bättre... 


  
2007-09-07 08:42
grus Sv: Blir spannmålet rätt invägt?

Jodå, långa vågar finns för att kunna mäta t.ex. grus på en lastbil med släp i en enda mätning. 
 
2007-09-07 08:43
Osaka Sv: Blir spannmålet rätt invägt?

Sitter vagnen på hitchkroken lyfts framvagnen inte upp så mycket. Men visst, framaxelvikten borde öka efter lossning, har dina vågkvitton aldrig visat det? 
 
2007-09-07 08:43
Michel Sv: Blir spannmålet rätt invägt?

lån erbjuda
erbjudande om utlåning pengar till någon person i behov av en summa pengar av 40.000 SEK till 7.000.000 SEK.
Kontakta mig om du är i nöd.
E-post: bernardmichel925@gmail.com 
2016-09-13 17:13
elijah roland Sv: Blir spannmålet rätt invägt?

Ansök om ett snabbt och bekvämt lån för att betala av räkningar och att starta en ny finansiering dina projekt till en billigaste ränta på 2%. Kontakta oss idag via: elijahloanfirm@outlook.com med lånebelopp som behövs eftersom vårt lägsta lånbjudand e är 1 000,00 till valfri lånebelopp. Jag är certifierad, registrerad och legit långivare. Du kan kontakta mig idag om du är intresserad av att få det här lånet, kontakta mig för mer information om låneprocessen, behandla lånevillkoren och hur lånet  överförs till dig. Jag behöver ditt brådskande svar om du är intresserad.  
2018-01-04 13:08
elijah roland Sv: Blir spannmålet rätt invägt?

Detta är Oceanic-Finance Vi erbjuder lån till privatpersoner och företag runt om i världen, vi är registrerade och licensierade lånföretag, behöver du ett lån för att betala dina räkningar? behöver du ett lån för att starta verksamhet? behöver du ett  lån för att köpa en lägenhet? Vi erbjuder alla typer av lån, om du är intresserad av att få ett lån av något slag. E-post: Oceanicfinance113@gmail.com eller whats-app: +1(267)725-7570  
2018-01-08 20:34
oceanicfinance Sv: Blir spannmålet rätt invägt?

Hej tittare

Detta är Oceanic-Finance Vi erbjuder lån till privatpersoner och företag runt om i världen, vi är registrerade och licensierade lånföretag, behöver du ett lån för att betala dina räkningar? behöver du ett lån för att starta verksamhet?  behöver du ett lån för att köpa en lägenhet? Vi erbjuder alla typer av lån, om du är intresserad av att få ett lån av något slag. E-post: Oceanicfinance113@gmail.com  
2018-09-20 12:51
Skriv svar
Namn:
Meddelande:
Ange summan av 1+1:  (spamskydd)
Startsida | Avancerad sökning | Regler | Gå till lantbruksnet.se
Här kan du ställa frågor, om allt som har med lantbruk och skogsbruk att göra och få svar av andra läsare.
OBS! Endast ämnen som har anknytning till lantbruk och skogsbruk.