Lantbruk | Skogsbruk | Övrigt
Sök i forumet:
FörfattareFrågaDatum
BjörnKopplings byte BM Victor

Har en Victor där drivningen helt har försvunnit på 4:an och 5:ans växel. Jag misstänker kopplingsbyte och undrar därför om någon gjort det och har några tips??

//Björn 
2011-02-27 09:21
FörfattareSvarDatum
Lasse Kongo Sv: Kopplings byte BM Victor

Driver den på övriga växlar så är det absolut inte fel på kopplingen 
2011-02-27 10:39
Björn Sv: Kopplings byte BM Victor

Ja den driver helt riktigt på 3:an. Ställer jag mig på plan mark och släpper upp kopplingen med tex 4:an i så händer ingenting. Finns ingen tendens till att vilja driva varken på 4:an eler 5:an. 
2011-02-27 11:13
Lasse Kongo Sv: Kopplings byte BM Victor

Du får kolla i växellådan vad har hänt, men är du helt säker på att växlarna 4 och 5 går i så det inte är bara något med växelförare? Drar den vid hög belastning på de lägre växlarna? 
2011-02-27 11:19
åbergs Sv: Kopplings byte BM Victor

det är bottenstocken på fjärde och femte växeln som drivningen har tappat kuggarna på , blir lätt så om du slirar till med ett hjul och det andra plötsligt får fäste, finns en renoveringssats som inte kostar mer än 1800 kr plus moms, lätt att byta ta g bort växelspaken och vrid loss axlarna  
2011-02-27 17:51
Gustav Sv: Kopplings byte BM Victor

Ja bottenstocken på en viktor är jättelätt att byta, man behöver inte ens ta av locket eller lossa lådan från bakaxeln. Oftast kan man få ner den nya bottenstocken genom oljepåfyllningspluggen. 
2011-02-27 19:29
äggstocken Sv: Kopplings byte BM Victor

nu förstår jag inte riktigt gustav, stockarna är ju rätt rejäla saker hur skall man kunna få in dom i ett trångt hål som oljepåfyllningen ändå är, om du vill vara lustig över någon så föreslår jag att du vänder dig till "barnnet" på den här sida lö ser vi nämligen problem åt varandra.  
2011-02-27 19:39
Alfons Åbergs Sv: Kopplings byte BM Victor

Gustav har nog rätt att man behöver inte demontera något 
2011-02-27 20:28
Björn Sv: Kopplings byte BM Victor

Tack för alla tipsen. Men jag har varit innen på traktordelar.nu och kollat lite spräng skisser och där alla delar är nummrerade, Finns det någon som kan tala om för mig då vilket nummer den delen har som är trasig?
Åberg skriver oxå att man kan köp a en renoveringssats för 1800 kr men var hittar jag den?? Lantmännen eller, har varit inne på olssons men dom har ju inte så mycket till växellådan ju!  
2011-02-27 20:47
Björn Sv: Kopplings byte BM Victor

En fundering bara, kan man märka nåt innan drivningen försvinner eller bara upphör den? 
2011-02-27 21:25
åberg Sv: Kopplings byte BM Victor

Den bara försvinner när den upphör 
2011-03-01 10:07
ållberg Sv: Kopplings byte BM Victor

som regel hör man ett kraftig brak under arslet då dreven brister, braket i kommer sig av att man ju sitter rakt ovanför växellådan, förtydligat bara för undvika missförstånd med braket. 
2011-03-01 16:37
Gazen Sv: Kopplings byte BM Victor

Det braket hörs alltid när jag kör oavsett vilken typ av fordon det gäller? 
2011-03-01 20:59
Per Sv: Kopplings byte BM Victor

Även jag har helt bortfall av växel 4 och 5. Alla andra växlar fungerar precis som de ska. Har öppnat växellådans lock och nu demonterat växelgafflarna som växelspaken för. Alla kugghjul ser hela ut. När 4:an och 5:ans växel läggs i kan Viktorn fortf arande rullas, precis som i friläge. Allt ser helt ut i växellådan så vad katten kan felet vara??  
2015-10-30 19:24
Per G Sv: Kopplings byte BM Victor

På min Victor funkar 4:an och 5:an inte heller. Ni som haft detta problem; Hittade ni en lösning? 
2020-06-16 22:13
Skriv svar
Namn:
Meddelande:
Ange summan av 1+1:  (spamskydd)
Startsida | Avancerad sökning | Regler | Gå till lantbruksnet.se
Här kan du ställa frågor, om allt som har med lantbruk och skogsbruk att göra och få svar av andra läsare.
OBS! Endast ämnen som har anknytning till lantbruk och skogsbruk.