Lantbruk | Skogsbruk | Övrigt
Sök i forumet:
FörfattareFrågaDatum
Kalle RLyftaramar på MF25

Jag får inte ner lyftarmarna på min MF25 (1964). Hydraliken fungerar i övrigt och filter och olja är bytta. Har fått rådet att lyfta på locket och kolla ventiler etc. Men vill gärna ha råd från någon som vet hur det ser ut "inunder" eller tips på v ar man kan få tag i en verkstadshandbok som täcker hydralsystemet på MF25  
2010-05-13 13:33
FörfattareSvarDatum
Bengt Sv: Lyftaramar på MF25

Hej Kalle.  Det kan möjligtvis inte vara så att du har råkat låsa armarna med transportlåsspaken som sitter ovanför vänstra bakhjulsaxeln, kolla det INNAN du lyfter locket. Annars är det inte svårt att lyfta locket, det är inga fjädrar eller något so m ramlar loss, se bara till att ha växelspakarna i friläge, det är enklast så sedan när man skall lyfta dit det igen så dom kommer rätt. Det kan vara så att någon av ventilerna som styr oljetillförseln till lyftcylindern har kärvat så inte oljan går  tillbaks, eller att en arm har lossnat som styr ventilerna. På min MF25 hade en ventil kärvat så den släppte inte in olja, så armarna gick inte att lyfta. När du har lyft locket så vänd det upp och ned och kör med reglerspakarna så ser du hur det fun gerar och om ventilerna arbetar. Akta packningen när du lyfter locket! Lycka till.  
2010-05-15 01:18
Kalle R Sv: Lyftaramar på MF25

Hej Bengt, Tack för ditt svar. Jag känner till transportspaken så det är inte felet. Tacksam för dina goda råd. Förra vintern när jag körde i skogen brast fästet vid tryckstången så att linkranen föll baklänges under en transport. Då for stången som  går in i hydraliken ut. Jag hade vissa besvär att på in den rätt när jag reparerade fästet så nåt kan ju ha hänt då. Jag skall lyfta locket och kolla. Fick förövrigt tag i en verkstadshandbok för MF 35 på internet. Men konstruktionen är inte helt den samma. Boken är på danska men går att följa relativt bra.
Tack igen Kalle  
2010-05-16 10:14
Bengt Sv: Lyftaramar på MF25

Det var ju synd att det inte bara var transportspaken. Men skam den som ger sig. Om jag inte minns helt fel, så den stången du nämner, sitter fast med en sprint i en av reglerarmarna, så sprinten måste ju gått av och kanske stukat armen vid rycket so m blev. Så nu tror jag inte längre på kärvade ventiler, utan hellre på att något hänt med reglerarmarna. Om du måste plocka isär armarna, så i centrum på armarna där reglerspaken kommer in, sitter en bricka
4-5 cm diam. och 3-4mm tjock. se till så d u får den på plats likadant igen för den arbetar excentriskt, och likadant armarna, när man drar i spakarna.   När jag plockade isär min så visste jag inte att den brickan fanns och hur den skulle sitta (för man kan sätta dit den på olika sätt) så de t ramlade isär, sen hade jag ett litet helsike för att få ihop det rätt. Efter det som hänt  med din så tror jag säkert att du ser felet när du vänder locket och drar i reglerspaken. Låt lyftarmarna följa med när du lyfter locket, för när du fixat fe let så har du dom att lyfta och trycka på så du ser att kolven hänger med. Någon verkstadshandbok har jag inte för jag fick aldrig tag i någon när jag behövde en, jag sökte överallt,det fanns till alla andra men inte till MF25. När du lyfter locket s å ta upp det 3-4 cm så du inte stukar oljeröret till hydraulpumpen för det följer med upp och sticker ner någon cm under flänskanten. Bara ta tag i problemet,Ge INTE upp, Du klarar det.   
2010-05-16 16:15
Kalle R Sv: Lyftaramar på MF25

Tack Bengt. Det var värdefull information. Jag lyfter locket idag.

Kalle 
2010-05-17 11:31
Kalle R Sv: Lyftaramar på MF25

Jag har nu lyft bort och inspekterat locket. Inget ser ut att vara sönder men här är några frågor:
1. Det sitter en kolv längst ner i locket som påverkas av en plåtarm som trycker in den då reglaget förs framåt mot ändläget. Jag antar att den kolven  släpper ur trycket och sänker lyftarmarna?
2. Innanför plåtarmen sitter ännu än plåtarm som skullet kunna vara den som skall trycka in kolven när reglaget förs ner bakåt. Skall den göra det? Det gör den inte nu. Den förstnämnda påtarmen trycker int e mot kolven när reglaget förs bakåt.
3. Jag har kollat (så gott det går) att pinnen som går in från tryckstångsfästet är rätt monterat. När man tar bort den pinnen går det inte att föra reglaget bakåt. Men det gör det nu så pinnen verkar vara OK. D et finns en justermöjhlighet på pinnen. Jag har försökt i olika lägen men kan inte finna att det påverkar funktionen nämnvärt. Jag förstår att pinnen skall tryckas in när man kör plogen mot berg eller annat hårt. Då skall plogen automatiskt lyftas om  jag förstått det rätt. 

Kalle  
2010-05-17 15:34
Bengt Sv: Lyftaramar på MF25

Hej Kalle. Där finns 2 kolvar och en arm till varje kolv. Båda armarna skall trycka in kolvarna, men inte samtidigt, så felet ser ut att vara i fråga 2. Båda armarna är fjäderbelastade, det är inte så att en fjäder har lossnat till den armen som inte  trycker på kolven? Eller att armen har blivit krokig?
Vilken arm som gick till vilken kolv kommer jag inte ihåg, men båda skall trycka in kolvarna i olika lägen. Kan du komma åt att försöka trycka in kolven för hand med något verktyg och se om olja n rinner ut. Gör den det så skall du kunna dra lyftarmarna upp och ned. Om det inte går att trycka in kolven så hade jag försökt att sätta en träpinne mot kolven och knacka lite lätt med en hammare för att se om den rör sig. Men kolla fjädern först,f ör är inte den där så hänger armen löst. Fråga 3 har jag uppfattat likadant som du
så det stämmer nog.  
2010-05-17 22:51
Kalle R Sv: Lyftaramar på MF25

Hej Bengt,
Jag har nu fått tag i en verkstadshandbok på engelska med bra ritningar och skisser via internet. Så jag förstår ganska väl hur det hela skall fungera. Jag hittar inga trasiga fjädrar och kolvarna (du hade rätt i att de är två)verkar fung era korrekt. Problemet är att den arm som skall reglera höjden på lyftarmarna när man rör kontrollspaken bakåt aldrig når kolven. Den andra armen som sänker redskapet när man rör kontrollspaken framåt fungerar som den ska. Jag tror att en av brickorn a är felmonterad. Det är verkligen pilligt att få allt på plats så jag är inte klar än.
Fråga:Brickorna är identiska. De har båda tre hål. Det största centrerar brickan på axeln.
De återstående 2 har olika diameter. Minns du om du använde det grövr e eller mindre hålet för den lilla excentriska tappen på centrumaxeln? Det framgår inte av ritningarna vilket hål som skall användas och jag missade det när paketet "föll isär".Tappen har samma diameter som det mindre hålet.
Du har väl ingen använ dning för verkstadshandboken nu, men om så vore sänder jag dig gärna den via e-mail. Den är på 17 sidor så det är ingen jättebok. 
Hälsningar
Kalle  
2010-05-18 21:45
Hej Kalle Sv: Lyftaramar på MF25

Det var dessa grejor som föll isär för mig också som jag hade besvär med.
Min arm nådde aldrig heller kolven och då har jag bestämt för mig att jag först hade det stora hålet för det såg mest lågiskt ut, men det funkade inte så jag bytte till det mi ndre med samma diam. och då gick det bra. Det är ganska länge sen jag gjorde det, men till 90% är jag säker på att det var så. 
Hoppas att jag inte lurar dig nu, Men desto mer jag sitter här och funderar  desto säkrare blir jag på att det var så. Ja g kommer ihåg att jag hade isär den flera gånger innan det blev rätt.
Jag försökte få tag i en verkstadshandbok även på engelska, men jag lyckades aldrig så det var roligt att du fixade det. Vill du sända över den så är jag mycket intresserad och ja g betalar gärna för den, för när man behöver den så är den guld värd. För min lille MF25 vill jag hålla igång till varje pris, den har jag haft i 27 år nu.
Bengt  
2010-05-18 23:56
Kalle R Sv: Lyftaramar på MF25

Hej Bengt,
Intressant att du hade samma fel. Fick du båda armarna att fungera med den nedre kolven? Jag sänder gärna verkstadshandboken. Den kostade mig inget. Bara en del tid. Men det har jag gott om. Skicka ett mail till mig på adress.
karl.ramst rom@live.se så kommer boken.
Kalle  
2010-05-19 02:10
Bengt Sv: Lyftaramar på MF25

Hej Kalle,
Jag har funderat länge nu på din fråga, men jag får inte ihop vad du menar.
Som jag ser det är det ju kolvarna som fungerar när armarna trycker på dem, och inte armarna som fungerar av kolvarna,eller så tänker jag helt fel. 
2010-05-19 23:09
Alf Sv: Lyftaramar på MF25

Hej. Kan du inte hänga på nån tung vikt i armarna 
2015-02-25 19:48
Klas Bengtsson Sv: Lyftaramar på MF25

Hej,har köpt en MF25 1964. Har märkt att den läcker från hydral vxl fullt med olja under locket där växellägen visas,min fråga måste jag dela traktorn eller kan jag byta packningen i från växellådan om jag lyfter locket.Mvh Klas 
2017-05-25 09:05
Skriv svar
Namn:
Meddelande:
Ange summan av 1+1:  (spamskydd)
Startsida | Avancerad sökning | Regler | Gå till lantbruksnet.se
Här kan du ställa frågor, om allt som har med lantbruk och skogsbruk att göra och få svar av andra läsare.
OBS! Endast ämnen som har anknytning till lantbruk och skogsbruk.