Lantbruk | Skogsbruk | Övrigt
Sök i forumet:
FörfattareFrågaDatum
fritidsbondeArrendera ut åkermark

Har blivit ägare till ett lantbruk på 45 tunnland åker + betesmark Det är för mycket åkermark och betesmark åt mig så grannarna vill nu arrendera ca 25 tunnland åker och 10 bete av mig Åkermarken är av sämre kvalite och dåligt dränerat och stenigt pa ssar bara till vall som man förnyar vart 5-7 år. Vad ska man ta i arrende för sån mark ?Vill att det ska vara som andra betalar eller får i arrende i området jag bor i ( hört ett pris på 200 kr per tunnland och år )
Stödrätterna behåller jag kvar .M arken ligger i södra norrlands kustland   
2010-04-09 20:50
FörfattareSvarDatum
Ingvar Sv: Arrendera ut åkermark

Häromkring har arrendena kostat mellan 8-10500 kr per ha men eftersom du skriver att det är lite sämre mark så kanske det räcker med 6000 kr per ha 
2010-04-09 22:08
månskensbonde Sv: Arrendera ut åkermark

Jag har mark i dalarna som är som du beskriver och den betalar de 150 kronor per tunnland i arrende för och jag har skrivit 5 årigt kontrakt på marken så arrendatorn vet att han får nytta av en stenröjning eller dikesjobb han gör på min mark  . Arren dekontrakt på 5 år skulle alla ha så de vågar göra förbättringar  på andras åkermark .Då skulle det öppna landskapet som det pratas om  se ännu bättre ut tror jag  
2010-04-10 11:20
Jordägare Sv: Arrendera ut åkermark

Håller med om att det är bra för både jordägare och arrendator att veta vem som brukar jorden i framtiden och är det så att det missköter brukningen så blir de inte gamla som arrendatorer det finns de lagtext på. Jag har 5 årigt på min jord men fick  tips av LRF Konsult att skriva 1 årigt när det skulle bli dax för ett generationsskifte (men vet som gammal bonde att 5 årigt är mycket bättre ,då kan man så in ny vall och stallgödsla ordentligt på det skiftet och veta att man får skörda senare år)  Skrev ett nytt 5 årigt med nya generationsskiftesbonden . I arrende betalar han 350 kronor per hektar och det är sandjord Mojordar i Gästrikland 32 hektar (18 åkrar)  
2010-04-10 11:41
sigge sax Sv: Arrendera ut åkermark

hur många alnar är marken på det längsta stället, och hur många famnar har du på bredaste platsen, värdet på marken kanske borde beräknas i riksdaler eller antal kopparmynt. 
2010-04-10 11:43
Kalle Sv: Arrendera ut åkermark

Du skriver att du behåller stödrätterna, innebär det att du även får stödpengarna? 
2010-04-10 17:21
fritidsbonde Sv: Arrendera ut åkermark

Nej De som ska arrendera har egna stödrätter som de tänker använda på min mark Jag får väl sälja eller hyra ut mina i framtiden  
2010-04-10 20:15
John Sv: Arrendera ut åkermark

Jaså det är så fattigt och ålderdomligt där uppe i norrland, bara några futtiga daler kopparmynt i arrende. Men det har man ju misstänkt tidigare 
2010-04-11 14:13
John Sv: Arrendera ut åkermark

Tunnland avskaffades i övriga sverige redan 1836 sedan detta år anges areal i kvadratmeter och hektar 
2010-04-11 14:15
Arrendator Sv: Arrendera ut åkermark

Arrende är efter hur jorden är och ger i skörd 
Har lerjord som jag betalar 1200 kr per hektar för och den ger 5 ton spannmål och är lättbrukad jord  har också stenig jord som är mager och där blir det inte mer än 2 ton spannmål fast man gödslar lik a som på lerjorden  arrende för den jorden betalar jag 300 kr per hektar för.

Det ni skriver om arrendekontrakt på 5 år är bra sånt glömmer många, hoppas fler tar upp det i disskusion här  
2010-04-11 17:17
Pelleman Sv: Arrendera ut åkermark

Pelleman skulle aldrig vara så dum att han arrenderade ut åkermark. Detta är hårdvaluta som bör bevakas till vilka medel som helts. Pellemans råd är därför att Du brukar den själv eller skriver ettåriga kontrakt för att lätt kunna säga upp dina arren datorer, annars får de besittningsrätt och då blir det arrendenämden och en massa tråkigheter. Du vet ju inte hur du vill ha det om två eller tre år, saker och ting kan ju förändras./Pelleman  
2010-04-12 20:46
Idi Amin Sv: Arrendera ut åkermark

Håller med Pelleman.Behövs åtgärder som dikning,dränering så utför dom själv som markägar.Efter olika åtgärder som du har kommit överens om med arrendatorn så kan ju arrendekostnaden öka så du får lite avkastning på insatt kapital.Ettårskontrakt är a tt föredra om man är osäker inför framtiden./Idi  
2010-04-13 10:12
Jordägare II Sv: Arrendera ut åkermark

Tom LRF förordar ettårskontrakt med hänvisning till besittningsskyddet, så upprätta ordentliga avtal för både mark och stöd, så slipper ni tråkigheter i framtiden. 
2010-04-13 16:43
fritidsbonde Sv: Arrendera ut åkermark

 Håller inte med Pellman Skriver man 5 årigt kontrakt med en djurbonde så kan marken bli uppgödslad med stallgödsel och avkasta bättre i framtiden än om man skriver 1 årigt och dom törs inte göra någon gödsling utan tar det de får bara för de vet int e om de får ha jorden nästa år. Och ett 5 årigt arrendekontrakt går att bryta om det visar sig att man tänker bruka marken själv,Men man måste komma ihåg att säga upp kontraktet rätt så som lagen skriver att det ska gå till.  
2010-04-13 21:40
Jordägare II Sv: Arrendera ut åkermark

Kan bli tvärt om också.

Man får någon på halsen i 5 år som enbart roffar åt sig vall/stöd och skiter i resten, vilket försämrar det ursprungliga brukningsvärdet.
Då är det bra med ett löpande ettårskontrakt där man kan säga upp de oseriösa relati vt snabbt, och låta de seriösa fortsätta.
  
2010-04-13 22:31
Kalle Sv: Arrendera ut åkermark

Jag är själv arrendator. Hade jag varit jordägare så hade jag inte arrenderat ut mark under stödnivån. Kan inte förstå hur man kan arrendera ut mark för 300kr per ha. Ännu svårare att förstå är hur man kan få för sig att odla marken om den inte skull e vara värd mer. Jag håller med om att ett 5-årigt arrendeavtal är ett måste för att som arrendator ska ha möjlighet att betala det långsiktigt högsta arrendet.  
2010-04-15 14:17
Jordägare Dalarna Sv: Arrendera ut åkermark

Jag tar ut 400 kr per hektar i arrende (år 2009) och då får arrendatorn betala dikning och förbättringar själv på min jord  Har haft 5 åriga kontrakt med samma arrendator i 20 år och det är det bästa att veta att marken brukas och inte växer igen   
2010-04-18 13:17
Jordägare Sv: Arrendera ut åkermark

Vad är egntligen en rimlig arrendeavgift för 20 ha  fin och bördig åkermark i Småland? 
2010-12-20 13:24
Nils Engelbrekt Sv: Arrendera ut åkermark

Äntligen. Det kommer troligen bli krav på 30-50% grödkod av sökt areal. Detta innebär att det måste skördas.... Bye-Bye soffjävlar. 
2013-12-28 09:47
Ronny Sv: Arrendera ut åkermark

Varför ska vi ha öppna landskap överallt? Det är väl inte naturligt...
Låt skogen växa och ge oss en riktigt livskraftig viltstam så blir Sverige ett härligt land!
Marken tillbaks till folket istället för att storbolagen skövlar och lantbrukspotent ater 
gödslar ihjäl vattendrag och förstör mark för lång tid framöver.  
2014-06-17 12:16
Abbas Sv: Arrendera ut åkermark

Hejsan!
Jag vill hyra odlingsmark i Eskilstuna trakten Ca: 1000 - 2000 kvm för att odla bl.a. tomater och grönsaker.
skicka email tack: abbasalnori@gmail.com 
2015-07-07 23:38
Anjum Sv: Arrendera ut åkermark

Jag vill arrendera mark en ha  bra odlings mark i stockholm län   
2015-09-28 22:43
Anjum Sv: Arrendera ut åkermark

ring mig eller skicka mail
btbilverkstad@gmail.com
eller en växthus för hyra ut 
2015-09-28 22:45
Skriv svar
Namn:
Meddelande:
Ange summan av 1+1:  (spamskydd)
Startsida | Avancerad sökning | Regler | Gå till lantbruksnet.se
Här kan du ställa frågor, om allt som har med lantbruk och skogsbruk att göra och få svar av andra läsare.
OBS! Endast ämnen som har anknytning till lantbruk och skogsbruk.