Lantbruk | Skogsbruk | Övrigt
Sök i forumet:
FörfattareFrågaDatum
ErikSälja åkermark till granne - hur gå till väga?

Jag funderar på att stycka av 3 ha åkermark och sälja till någon av de närmaste lanbrukarna. Kan tänka mig att det är 4st som har intresse. Det är ju en rätt liten affär så gå via LRF Konsult verkar onödigt om det för med sig kostnader.

Hur skulle  du göra? Skriva ihop ett "säljbrev" med karta och att högsta bud gäller och sätta ett sista datum ett par tre veckor fram i tiden?

Ska man själv då agera mäklare och förmedla buden om och när det dyker upp ett högre bud? Bör/ska man i så fall i nformera om vilka som fått erbjudandet och vem det är som bjuder eller räcker det med att inför kontraktskrivande ge namn på den som lagt näst högsta budet. Som garant för att man själv inte trixat med buden?

Som sagt, hur skulle du göra om du vil le få ut max betalt på ett sjysst sätt som känns ok för alla parter?

/Erik  
2010-04-07 11:16
FörfattareSvarDatum
Inget svar men info Sv: Sälja åkermark till granne - hur gå till väga?

Beroende på vart i landet du bor så kan fastighetsregleringskostnaden vara betydande vid affär med så lite mark. Köparen bör räkna med åtminstone 30.000 till Lantmäteriet samt att man som köpare troligen anlitar mäklare för att upprätta avtalet. Kost ar 5.000-20.000 beroende på vem som gör det.

Hur man gör själva budgivningen kan vara mer knepigt. En variant är att sätta ett högt fast pris och endast erbjuda en part att köpa till det priset. "Take it or leave it"...  
2010-04-07 14:53
Erik Sv: Sälja åkermark till granne - hur gå till väga?

Nu är det i ett område med förhållandevis höga markpriser och fastighetsregleringen bör hamna på ca 25´ vilket kan bli 6-9% av affären. 

Men ett avtal för 5-20`det är ju såna dumma utgifter man vill undvika. Det handlar ju trots allt om mark utan  fastigheter och annat på som kan kräva stora undersökningar och risker så det borde gå att upprätta ett avtal rätt billigt tycker (hoppas jag).

Men om man erbjuder ett fast pris, så nobbar spekulant 1, går man då vidare till spekulant 2. Sen efter  att fått nobben går man hem och skäms, prutar lite och börjar om? Eller tja, och då kanske nån tycker att npn annan favoriseras om de kanske inte ens fick erbjudandet och hur väljer man då i vilken ordning man ska erbjuda marken? Nja, undrar om inte  alla intressenter ändå ska bjudas in, just för att det ska bli "rättvist" så man inte har det emot sig i 50 år sen att, - Du sålde ju till  honom och jag blev inte ens tillfrågad.... och så får man lida för det:-)

  
2010-04-07 16:30
Skriv svar
Namn:
Meddelande:
Ange summan av 1+1:  (spamskydd)
Startsida | Avancerad sökning | Regler | Gå till lantbruksnet.se
Här kan du ställa frågor, om allt som har med lantbruk och skogsbruk att göra och få svar av andra läsare.
OBS! Endast ämnen som har anknytning till lantbruk och skogsbruk.