Lantbruk | Skogsbruk | Övrigt
Sök i forumet:
FörfattareFrågaDatum
HåkanRäcker hydrauliken på en boxer 350 för att driva en vedklyv?

Funderar på att köpa alt göra en portabel vedklyv det jag funderar över är om traktorn räcker till för att driva den,  eller om det kommer gå för sakta? nån som har erfarenhet? 
2010-03-26 18:39
FörfattareSvarDatum
Gustav Sv: Räcker hydrauliken på en boxer 350 för att driva en vedklyv?

Om det är en ordinär vedklyvs cylinder med en diameter på 50 - 60 mm så räcker det gott och väl, du kan sannolikt ha traktorn på förhöjd tomgång och vara nöjd med farten 
2010-03-26 20:56
Håkan Sv: Räcker hydrauliken på en boxer 350 för att driva en vedklyv?

Jag har en cylinder med kolv diam 70mm liggande så det va ev den jag tänkte bygga på! men den kanske blir för stor, vad tror ni? läste instr boken för boxern men där står inget flöde på pumpen men däremot tryck vilket verkar vara 120, Vilken kolvdiam  är optimalt för fart resp tryck i ton med detta?
Har även en nyare traktor som generarar betydligt mer men den vill man ju inte slita på för att göra ved!  
2010-03-26 21:11
olle Sv: Räcker hydrauliken på en boxer 350 för att driva en vedklyv?

120 bar/70 cylinder= 4600kg 
2010-03-26 22:01
Gustav Sv: Räcker hydrauliken på en boxer 350 för att driva en vedklyv?

Även om du har en 70 mm kolv diam så kommer det att fungera, är det en standard cylinder så har du sannolikt en 40 mm kolvstång, om det är en sk vedklyvscylinder så är kolvstången grövre och då blir det snabbare retur men det är inte nödvändigt. 
2010-03-27 09:22
Vedhandlaren Sv: Räcker hydrauliken på en boxer 350 för att driva en vedklyv?

Dieseln är alldeles för dyr för att ha en traktor till att driva en liten sketen hydraulpump. Pumpen i en boxer kräver 2-3 hk så köp en färdig klyv eller en elpump om du vill bygga själv. Elvärme i ditt hus blir billigare för dig än att klyva på dett a långsamma, dyrbara och miljöförstörande sätt.  
2010-03-27 15:18
4,6 ton Sv: Räcker hydrauliken på en boxer 350 för att driva en vedklyv?

det är för lite med 4,6 ton, jag har en tio tonnare och inte ens det räcker  
2010-03-28 10:49
peter Sv: Räcker hydrauliken på en boxer 350 för att driva en vedklyv?

Vem för tusan! Tänk på miljön, Köp en bra yxa!!! 
2010-03-28 18:59
Ingvar Sv: Räcker hydrauliken på en boxer 350 för att driva en vedklyv?

Yxan är betydligt mera potent än en 4,5 tons klyv 
2010-03-28 21:01
Håkan Sv: Räcker hydrauliken på en boxer 350 för att driva en vedklyv?

Det blir en beg klyv (el) som faxes gjort! hittade en sån i helgen för 3500:-
Hoppas den funkar bra, ska prova den i veckan. 
2010-03-29 08:29
Boxern Sv: Räcker hydrauliken på en boxer 350 för att driva en vedklyv?

Boxerns originalpump ger 40l och ca 200bar...OM du kopplar den direkt på ett externt system så du "slipper" lyftens överströmningsventil.

OSB ditt externa system måsste ha en egen överströmmare!!!!

Men men..ska du klyva inom räckhåll för ett  eluttag bygg en eldriven!
Billigare, tystare och bättre för omgivning o miljö!  
2010-04-21 22:22
Rick Sv: Räcker hydrauliken på en boxer 350 för att driva en vedklyv?

Men era äckliga jävla miljömuppar (speciellt "Vedhandlaren" och "Boxern")... Det finns väl ingenting så väldoftande och stärkande som dieselrök? Jag tror bestämt jag ska gå ut och köra min hydrauldrivna vedklyv ett tag bara för att spotta på er. 
2010-05-09 09:48
Miljömupp Sv: Räcker hydrauliken på en boxer 350 för att driva en vedklyv?

Traktorklyv är ute pga dieselpris o miljöbelastning. Elklyv är ok.
Vill du ha riktigt billig och absolut effektivast vedklyv så är en klyvslägga överlägsen. Dessutom har du ett rent miljösamvete och får riktigt bra motion.
personligen tycker jag de t är roligare att klyva för hand.
Ha en rejäl vedkubb med rätt höjd. Ha en mindre yx också till mindre bitar som du läggklyver. Har aldrig uppnått samma effektivitet med min 1 m elklyv som när jag högg för hand.  
2010-05-28 15:16
Skriv svar
Namn:
Meddelande:
Ange summan av 1+1:  (spamskydd)
Startsida | Avancerad sökning | Regler | Gå till lantbruksnet.se
Här kan du ställa frågor, om allt som har med lantbruk och skogsbruk att göra och få svar av andra läsare.
OBS! Endast ämnen som har anknytning till lantbruk och skogsbruk.