Lantbruk | Skogsbruk | Övrigt
Sök i forumet:
FörfattareFrågaDatum
TomasArrende, uppsägning

Hej
Min far har haft en sommarstuga som gått i arv till mig. Den står på en arrenderad tomt. Inga skrivna avtal finns eller har funnits. Vi har betalt arrendeavgiften i alla år, det finns även el till stugan. Ägaren till marken har sålt till byggnad sföretag. 
Nu har jag fått en uppsägning från byggnadsföretaget om ett år.
Efter att ha googlat lite så verkar det som jag inte har några möjligheter utan kommer att bli uppsagd.
Har jag några rättigheter?
Ansvarar jag för att stugan ska rivas/ta s bort?  
2010-03-06 19:34
FörfattareSvarDatum
adv Sv: Arrende, uppsägning

eftersom det inte finns något avtal som är inskrivet i fastighetsregistret eller utväxlat mellan parterna så anses avtalet gälla för tid och evighet, enda sättet att söndra avtalet är om bägge parter enas om detta gemensamt,alternativt om jordägaren  löser ut dig med 25 gånger värdet av den anläggning som är uppförd på jordlotten. så stå på dig.  
2010-03-07 08:06
Egon Sv: Arrende, uppsägning

Du behöver inte flytta, finns inget avtal med begränsad varaktighet är tomten tillgänglig för dig i tid och eveighet av hävd! 
2010-03-07 11:57
Tomas Sv: Arrende, uppsägning

Tack för svar. Men menar ni alltså att rätten står på min sida och jordägaren får stå ut med mig så länge jag vill... detta trots att inget avtal finns??? 
2010-03-07 23:29
Tomas Sv: Arrende, uppsägning

Jag kanske ska tillägga att denna inte borde ligga under Lantbruk utan under övrigt... 
2010-03-08 09:25
Egon Sv: Arrende, uppsägning

Ja har markägaren godkännt att stugan har stått där i sådär 40år? så är det hävd i högsta grad 
2010-03-08 15:35
Lars Sv: Arrende, uppsägning

Jag har fått lärt mig att " hävd" inte gäller i dessa sammanhang ? 
2010-03-12 18:11
Skriv svar
Namn:
Meddelande:
Ange summan av 1+1:  (spamskydd)
Startsida | Avancerad sökning | Regler | Gå till lantbruksnet.se
Här kan du ställa frågor, om allt som har med lantbruk och skogsbruk att göra och få svar av andra läsare.
OBS! Endast ämnen som har anknytning till lantbruk och skogsbruk.